Trendwatchers – Childlabour

Voor de band Childlabour heb ik de volgende dingen gemaakt:

  • 3 Lyricvideo’s voor hun nummer Show Your eyes
  1. Show Your Eyes (Official Live Lyric Video)
  2. Show Your Eyes (Live Overlay Version)
  3. Show Your Eyes (Live Phosphate Version)
  • 4 Albumcovers
  • 1 Tourposter
  • Verslag 

Official Lyric video

Overlay Version

Phosphate version

War On Childlabour Cover 1

War On Childlabour Cover 2

War On Childlabour Cover 3

War On Childlabour Cover 4

https://www.instagram.com/p/B-5JV5zF_w1/

Verslag Trendwatchers – Justin Broodbakker – Mediatechniek 

Als opdracht kregen wij de taak om voor een organisatie 3 nieuwe producten te leveren, namelijk: Een printproduct, een videoproduct en een social mediaproduct. Al gauw kwam ik erachter dat ik dit liever wilde gaan doen voor een band en zo kwam ik op het idee om contact op te nemen met iemand wie deel is van een rockband. Uiteindelijk bleek de band ook geïnteresseerd te zijn om samen te werken. Maar hoe verliep dat precies? Het was een beetje een mixed bag. Daarmee bedoel ik dat ik veel vrijheid kreeg in wat ik deed, wat natuurlijk heel fijn is. Maar als ik feedback zou vragen over datgene wat ik had gemaakt zou ik zeer korte antwoorden terugkrijgen. Dus af en toe moest ik op de gok bepaalde dingen doen. Ik heb in totaal 3 lyricvideos gemaakt (waarin ik totale controle kreeg over wat ik wilde doen). Deze stuurde ik naar ze toe voor feedback en met de vraag of ze door konden geven welke zij het beste vonden en wat ik er eventueel nog aan moest gaan passen. De feedback wat ik dan zou krijgen was “ja, is fucking vet” maar ik zou vervolgens niet te horen krijgen welke van de 3 het beste was. Hetzelfde was bij de albumcovers. Ik zou er 1 opsturen en het enige feedback wat ik kreeg was “de kleuren zijn niet mooi”. Ook wilde één van de bandleden meedoen aan het maken van één van de covers en hij zou hiervoor iets gaan schetsen. Dit was een idee wat ik vanaf het eerste moment voor ogen had. Maar er werden een paar aanpassingen gevraagd, daar had ik geen problemen mee. Maar op de dag van het inleveren had ik nog steeds geen schets ontvangen. Gelukkig had ik er zelf al een paar albumcovers gemaakt. Dus nogmaals, het was een mixed bag. Ik kreeg veel creatieve controle, maar zelf gaven zij geen feedback over wat ze wilden. dus communicatie was niet altijd even goed tussen ons.

Qua trends heb ik wat anders dan de meeste mensen. Dit is omdat ik niet voor een bedrijf iets maak maar voor een band in de punk/alternative rock scene. Wat meteen in me opkwam tijdens het bedenken van de albumcover was graffiti, iets wat ontzettend groot is in de punk scene. Ook als je kijkt naar nieuwe en oude bands dan zul je zien dat graffiti iets is wat vaak nog steeds gebruikt wordt. Ook wilde ik veel gebruik maken van kleur, zo wilde ik dat de felle kleuren die erin zaten er ook uit zouden springen. Dus het was belangrijk dat ik een albumcover kon leveren die het een punkrock gevoel gaf maar ook kleurrijk was. Één voorbeeld voor me bij het maken van de albumcover was de cover van blink-182 hun nieuwe album “nine”. (https://www.nieuweplaat.nl/wp-content/uploads/2019/09/blink-nine-690×690.jpg) Als je kijkt naar de albumcover zie je dat de naam van de band niet met graffiti gespoten is maar dat het wel in die stijl geplaatst is. Zo zou je de manier waarop de naam geplaatst staan snel zien op een plek waar graffiti gespoten wordt. Ook maken ze erg gebruik van kleur. En dit heb ik op een andere manier gedaan. Ik wilde de kleur in de omgeving naar buiten laten komen i.p.v. felle kleuren gebruiken gewoon om felle kleuren te hebben.

Dit lijkt me een handig moment om te vertellen wat voor technieken ik heb gebruikt. Qua graffiti heb ik twee manieren gebruikt. De manier op cover 4 is de lange versie. De originele afbeelding maak je zwart wit, dit sla je op. Daarna ga je verder op de originele afbeelding. Je kiest een graffiti achtige font, je past de tekst aan gebaseerd op hoe je wilt dat het eruit ziet. Ik heb er een kleuromloop aan toegevoegd, dikke lijnen, een binnen schaduw etc. Zodra je daar klaar mee ben kan je via: Filter, Vervorm, Verplaats het stuk tekst plaatsen op de zwart-wit foto. Deze is dan vervolgens weer in kleur. Zodra je dit doet zal je afbeelding een soort blur hebben. Dat is iets wat je wilt omdat het er al graffiti uit moet zien. Dan ga je naar de niveaus toe en daar pas je het aan op de onderste laag. Dit zorgt ervoor dat er delen van de tekst minder goed zichtbaar zijn en er dingen doorheen komen, zoals bijvoorbeeld een ouder stuk graffiti. Dan de achtergrond zelf heb ik levendiger gemaakt door de kleuren er meer uit te laten springen. Hier zijn meerdere mogelijkheden voor, contrast bijvoorbeeld. Maar het is ook gewoon mogelijk door bij aanpassingen te drukken op ‘levendigheid’ en daar je aanpassingen op te maken.

De graffiti cover nummer 1 is best simpel om te maken. Je begint met een stuk tekst, maakt hier een laag omheen die je circa 10 pixels groot maakt en die vul je met een andere kleur. Dit is rood op zwart. En dan kan je via de brush zelf vlekken op de achtergrond plaatsen. Dit heb ik gedaan door graffiti fonts/brushes te downloaden en deze achter de tekst te plaatsen. De kleuren op de afbeelding zelf zijn zo geworden door alleen het contrast aan te passen

Voor de lyricvideos heb ik rechtenvrije beelden opgezocht, zo vond ik een trippy achtig filmpje. Hier heb ik aanpassingen aan gemaakt op premiere pro. Waardoor het allemaal net was chaotischer oogde. De tekst heb ik laten overlopen met de achtergrond doormiddel van “exclusion”. laat in het productieproces besloot ik om er een klein dingetje aan toe te voegen. En dat is het geruis dat zich voor, tijdens en na het nummer afspelen. Zo wilde ik het laten lijken dat je bijvoorbeeld een storende tv voor je had waar het nummer op afspeelde. En aan het eind van het filmpje voeg ik beelden van de band en het achtergrond filmpje samen om zo een eind te maken aan het filmpje.

Voor de socialmediapost wilde ik gebruik maken van social mediaposts die vaker worden geplaatst door bands. Zo waren er meerdere ideeen die door me heen gingen. Eerst wilde ik een bandvideo maken (denk aan interviews, live beelden etc.), ook wilde ik een album announcement video maken. Maar uiteindelijk vanwege de huidige situatie waardoor opnames maken niet meer mogelijk was besloot ik om iets te maken wat je de laatste tijd steeds vaker ziet. Een band die een announcement maken dat hun tour is gecanceld. Dus in overleg met de band besloten we dus om een tourposter te gaan maken. Niet om te spoilen maar dit is natuurlijk een fictieve tour. Maar momenteel is het iets wat je heel vaak voorbij ziet komen voor festivallen en concerten. 

De opdracht ging mij om het geven van iets aan iemand wie datgene nog niet had. Dus een nieuwe band heeft nu een lyricvideo, een cover en een poster (wie met wat aanpassingen later gewoon gebruikt kan worden).

Voor het aanleveren van de producten was het voor mij belangrijk dat dingen zoals de poster en covers werden gemaakt op groottes van echte exemplaren. Ook moesten de covers uitprint baar zijn, daarom besloot ik om zowel png bestanden als pdf bestanden in te leveren. 

Geef een antwoord